Είναι αναγκαία η αλλαγή φιλοσοφίας και η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που θα αφορά όλες τις μορφές τέχνης και το σύνολο των πολιτιστικών δράσεων, ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ, Στέφανος Στεφάνου, ο οποίος απένειμε την Τρίτη το Βραβείο Πολιτιστικής Προσφοράς «Τεύκρος Ανθίας – Θοδόσης Πιερίδης» σε δύο καταξιωμένους, όπως τους χαρακτήρισε, εργάτες του Πολιτισμού, τη Δάφνη Τριμικλινιώτου και τον Χρίστο Ζάνο, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στις εικαστικές και τη θεατρική τέχνη αντίστοιχα.
Όπως ανέφερε στην ομιλία του κατά την τελετή απονομής του βραβείου, οι βραβευθέντες διακρίθηκαν «σε διαφορετικές μορφές Τέχνης ο καθένας, πολλές φορές σε διαφορετικά ταξίδια ζωής, αλλά σε κοινά οράματα, κοινές έγνοιες, κοινούς αγώνες, με μεγάλη κοινή αγάπη την Κύπρο και τους ανθρώπους της, Ελληνοκύπριους, Τουρκοκύπριους, Μαρωνίτες, Αρμενίους και Λατίνους, αλλά και τους μετανάστες και τους πρόσφυγες που οι πόλεμοι, η φτώχεια και η δυστυχία τους έφεραν στην Κύπρο μας».
Αναφερόμενος στη Δάφνη Τριμικλινιώτη, ο κ. Στεφάνου είπε ότι ξεκίνησε το εικαστικό της ταξίδι από το χωριό Φασούλα της Λεμεσού και τα θέματα που την απασχολούν είναι η βία, ο πόλεμος, η προσφυγιά, η καταστροφή του περιβάλλοντος, ενώ για την ίδια ο αγώνας του κυπριακού λαού είναι οικουμενικός.
«Προβάλλοντας την ανάγκη για διεκδικητική στάση στη ζωή, η Δάφνη φρόντισε από το εφαλτήριο του Επιμελητηρίου Καλών Τεχνών, του ΕΚΑΤΕ, να δώσει τη δική της ξεχωριστή μάχη για την προαγωγή της τέχνης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην Κύπρο. Και την ίδια ώρα δίνει τις μάχες της για την αναγνώριση της κοινωνικής και επαγγελματικής υπόστασης των καλλιτεχνών και για την απόδοση των πνευματικών τους δικαιωμάτων», σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά τον Χρίστος Ζάνο, είπε ότι, με καταγωγή από το χωριό Μουσουλίτα και μεγαλωμένος στην Αμμόχωστο, οι θεατρικές παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας τον επηρέασαν καταλυτικά, ενώ κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Αθήνα είχε τη μοναδική ευκαιρία να συνεργαστεί με σπουδαίους ανθρώπους του θεάτρου, όπως ήταν ο Ιάκωβος Καμπανέλλης.
Με την επιστροφή του στην Κύπρο, πρωταγωνίστησε στην ίδρυση του θεατρικού σχήματος «Προμηθέας» σε συνεργασία με την ΕΔΟΝ, το 1975 και ακολούθησε η συνεργασία του με το Σατιρικό θέατρο σκηνοθετώντας πολλά έργα καθώς και με τον ΘΟΚ κι άλλα θεατρικά σχήματα. «Ο Χρίστος έγινε και παραμένει παθιασμένος αγωνιστής της επαναπροσέγγισης Ε/κ και Τ/κ και της λύσης του Κυπριακού που θα φέρει την επανένωση της Κύπρου μας και του λαού μας. Αυτό τον στόχο ζωής ο Χρίστος υπηρετεί και προωθεί μέσα από την πολιτιστική του δράση», ανέφερε ο κ. Στεφάνου.
Όπως τόνισε ο ΓΓ του κόμματος, το ΑΚΕΛ, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του, συνειδητοποίησε την αξία του Πολιτισμού για το χτίσιμο της χώρας και για τη διαπαιδαγώγηση του λαού μας και στο πλαίσιο αυτό διατηρεί τον πολιτισμό στις προτεραιότητες της πολιτικής του και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την προώθησή του, για την ανάδειξη και στήριξη των καλλιτεχνών - δημιουργών.
Προσέθεσε ότι οι επαναλαμβανόμενες κρίσεις (η πανδημία covid 19, ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια) θέτουν σε μεγάλη δοκιμασία τους δημιουργούς και τους απασχολούμενους στον χώρο του πολιτισμού, με την απουσία μόνιμης και σταθερής δουλειάς, τη μη θεσμικά κατοχυρωμένη προστασία της εργασίας αλλά και του έργου των καλλιτεχνών, τη μη απόδοση ή η μειωμένη απόδοση των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων να δημιουργούν ένα πλαίσιο ανασφάλειας και αβεβαιότητας ανάμεσα στους καλλιτέχνες - δημιουργούς.
«Για πολλούς καλλιτέχνες και δημιουργούς η όλη κατάσταση θέτει θέμα επιβίωσης. Είναι γι’ αυτό που καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για νομοθετική κατοχύρωση της κοινωνικής και επαγγελματικής ιδιότητας των καλλιτεχνών και η απόδοση όλων των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών όπως αυτά κατοχυρώνονται από διεθνείς συμβάσεις, ευρωπαϊκές συμβάσεις και από πορίσματα της Ουνέσκο», τόνισε ο κ. Στεφάνου.
Συμπλήρωσε πως είναι αναγκαία η αλλαγή φιλοσοφίας και η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που θα αφορά όλες τις μορφές τέχνης και το σύνολο των πολιτιστικών δράσεων και θα έχει σε περίοπτη θέση τη στήριξη τόσο των καλλιτεχνών που η καλλιτεχνική δημιουργία είναι η εργασία τους, όσο και των εθελοντικών σχημάτων που για χρόνια αναπτύσσουν πλούσια δραστηριότητα.
Είπε ακόμη πως ο εν λόγω σχεδιασμός θα πρέπει να προνοεί την επαναφορά του τιμητικού επιδόματος για τους συνταξιούχους καλλιτέχνες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, να προωθεί τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών και τη συντήρηση των υφιστάμενων, να προωθεί την ανάπτυξη της καλλιτεχνικής παιδείας στα σχολεία και την ίδρυση πανεπιστημιακών σχολών για όλες τις μορφές τέχνης, να κατοχυρώνει τον σεβασμό της ελευθερίας στην έκφραση και να παρέχει κίνητρα στους Δήμους και τις κοινότητες για να στηρίζουν και να προωθούν τον πολιτισμό.
Όλα τα πιο πάνω προϋποθέτουν την ουσιαστική αύξηση των κονδυλίων για τον πολιτισμό. Επιβάλλεται η συμπερίληψη των τομέων πολιτισμού και δημιουργίας στους τομείς που διατίθενται κονδύλια από το «Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», όπως ακριβώς γίνεται στις πλείστες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ είναι απαραίτητη ανάγκη η δημιουργία Συμβουλευτικών Επιτροπών ανά κλάδο όπου οι άμεσα εμπλεκόμενοι στον Πολιτισμό να έχουν λόγο και ρόλο στις αποφάσεις που λαμβάνονται από τους αρμόδιους φορείς, κατέληξε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:
• Φονικό στη Λεμεσό: Τι κατέδειξε η νεκροτομή - Λύνει άραγε το μυστήριο με τον νεκρό σύζυγο;
Ακολουθήστε το Tothemaonline.com στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις